Tarihte tedavi usülleri!

MANŞET 16.05.2016, 19:48 16.05.2016, 19:48
Tarihte tedavi  usülleri!










Tarihte Tedâvi Usülleri
Günümüzde hastalıkların tedâvisinde değişik usuller uygulanmaktadır. Bu tedâvi şekillerini analiz etmek üzere kıymetli ilim adamımız M. Sofuoğlu’ nun tercüme ettiği Sahih-i Buhârî isimli eserin 12. cildindeki Kitabu-t Tıbb kısmına baktık. Şimdi bu tedâvi usullerini gözden geçirelim: Tedâvi usullerinden birisi ağızdan tedâvidir. Bu yola tıpta “peroral” yol denmektedir. Çörek otu, bal şerbeti Udu’l-Hindi vs. ilaçların ağız yoluyla alınması bu tedâvi şekline misaldir. İsmi verilecek madde, ilaç ve usullerin ilmiliğini başka makalelerde incelediğimiz için ilaç analizi yapmayı değil, tedâvi usullerini ele almayı istiyoruz. Bir tedâvi usulü de cilde ilaç sürmektir. Biz bunu bugün pomatlarla yapıyoruz. Tarihte de zeytinyağı ve bal sürülmesi gibi uygulamaları görüyoruz. Zeytinyağının bugün birçok şampuanda bulunduğunu, balın antimikrobiyal tesiri sebebiyle tedâvide kullanıldığını batıda çıkan yayınlarda görmekteyiz. Başka bir tedâvi usulü de göze damla damlatmaktır. Atropin türü ilaçlar gibi tesiri olan yer mantarının farmakognozik gücü sebebiyle Yüce kelâmda bunun suyunun göze damlatılmasının belirtilmesi tarihi açıdan göz damlalarının menşeini göstermektedir.Tedâvide kontrendikasyon dediğimiz bir husus vardır ve ilacın verilmesinin mahzurlu olduğu yer demektir. Baygın halde ağızdan ilaç verilmemesinin hadîslerde belirtilmesi bir kontrendikasyonu göstermektedir. Çünkü verilen ilaç baygınken solunum yollarına gidebilmekte, aspirasyon pnömonisi ismi verilen bir çeşit zatürre durumu meydana getirmektedir. Bir diğer tedâvi usulü olarak tıpta burun damlasının verildiği gayet iyi bilinmektedir. Yukarıda belirtilen esere baktığımızda kustu’lhindi (topalak) ve kustu’l bahri isimli ilaçların burun yoluyla verildiği anlatılmaktadır. Bu uygulama tarihte burun damlası uygulamasının orijinini göstermektedir. Dua’nın ve rukye’nin Yaradan’dan şifa talebi olduğunu biliyoruz. Kainatın yaratıcısının dualara icabet edeceği ayet ile sabittir. Fakat burada aynı zamanda bir ruhî tedâvi, yani psikoterapi de söz konusudur. Çünkü her şeyden ve her varlıktan daha kudretli birinin yardım edeceğini bilmek insanda ruhî iyilik buna bağlı olarak da bedeni iyilik görülebilmektedir. Diğer bir hadis-i şerifte de “Şifa üç şeydedir: Hacamatta (kan aldırmada), bal şerbeti içmede veya ateşle dağlamaktadır. Fakat ben (zaruret olmadıkça) ümmetimi dağlamaktan nehyederim,” buyrulmaktadır. (Buharî, Tıb, 3) Bu yüce kelâmla cerrahinin temelleri atılmaktadır. Dağlama tıpta koterizasyon tedâvisine uymaktadır. Yaptığımız bir araştırma ile Yüce Rehberimizin uygulamasında ve Fatih zamanı hekimlerinden Sabuncuoğlu’nun eserinde kullanılan dağlama noktalarının akupunktur noktaları olduğunu hayretle gördük. Bu tatbikat Çin’deki Moksibüsyon uygulamasıyla paralellik arzeder.(Moksibüsyon bir akupunktur uygulamasıdır). Akupunktur Batı’da ve ülkemizde artık üniversitelerde yerini bulmuş ilmiliği kabul edilmiş bir uygulamadır. Yüce Rehberimiz bir akupunktur şekli olan dağlamanın tahrib edici özelliği sebebiyle tercih edilmemesini de vurgulamaktadır. Dağlamanın en son tercih edilmesinin 14 asır öncesinden belirtildiğini şu yüce kelâmların analizinde görüyoruz. Çocuklarda bademciklere dıştan radikal müdahelenin mahzurlu olduğu bunun için tercihan ağızdan ilaç verilmesi belirtilmektedir. Gerçekten de bademcikte ameliyat en son tercih edilmektedir. Çünkü bu organ bağışıklık sistemine ait bir parçadır. Alınması mikrobik hastalıklara zemin teşkil edebilir. Ayrıca lenfoma isimli kanserin bademcik ameliyatı yapılanlarda daha fazla oluştuğunu da literatürden biliyoruz. Tarihte başka bir tedâvi de polisitemi ve kalp yetmezliğinde uygulama alanı bulan flebotomi isimli kan alma uygulamasıdır. Kan aldırma uygulaması, bugün acil bir çok hastaya şifa kaynağı olabilecek kan transfüzyonuna temel teşkil etmektedir.

Bu şartlar altında uyguladığımız bir çok tedâvinin temelinin 14 asır öncesinden atıldığı yakasıyla karşılaştığımız gerçeği ortaya çıkmaktadır.  SÜLEYMAN GÖK

Yorumlar (0)
10
parçalı bulutlu
Namaz Vakti 21 Ocak 2022
İmsak 06:48
Güneş 08:17
Öğle 13:20
İkindi 15:51
Akşam 18:14
Yatsı 19:37
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 22 51
2. Konyaspor 21 42
3. Fenerbahçe 22 36
4. Alanyaspor 22 35
5. Beşiktaş 22 35
6. Hatayspor 22 35
7. Başakşehir 21 34
8. Adana Demirspor 22 34
9. Kayserispor 22 31
10. Gaziantep FK 21 31
11. Sivasspor 22 30
12. Karagümrük 22 30
13. Galatasaray 22 27
14. Giresunspor 22 26
15. Kasımpaşa 22 24
16. Göztepe 22 24
17. Antalyaspor 22 23
18. Rizespor 22 21
19. Altay 22 18
20. Ö.K Yeni Malatya 21 15
Takımlar O P
1. Ümraniye 20 42
2. Ankaragücü 20 42
3. Erzurumspor 20 38
4. Eyüpspor 20 36
5. Bandırmaspor 20 33
6. İstanbulspor 20 33
7. Adanaspor 20 32
8. Samsunspor 19 30
9. Tuzlaspor 20 27
10. Gençlerbirliği 20 26
11. Manisa Futbol Kulübü 20 25
12. Boluspor 19 24
13. Kocaelispor 20 24
14. Keçiörengücü 20 23
15. Menemen Belediyespor 20 23
16. Altınordu 20 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 20 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 22 56
2. Liverpool 21 45
3. Chelsea 23 44
4. West Ham United 22 37
5. Tottenham 19 36
6. Arsenal 20 35
7. M. United 21 35
8. Wolverhampton Wanderers 20 31
9. Brighton 21 29
10. Leicester City 19 25
11. Crystal Palace 21 24
12. Southampton 21 24
13. Aston Villa 20 23
14. Brentford 22 23
15. Leeds United 20 22
16. Everton 19 19
17. Watford 19 14
18. Norwich City 21 13
19. Newcastle 20 12
20. Burnley 17 11
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 49
2. Sevilla 21 45
3. Real Betis 21 37
4. Atletico Madrid 20 33
5. Real Sociedad 20 33
6. Barcelona 20 32
7. Rayo Vallecano 20 31
8. Villarreal 21 29
9. Valencia 21 29
10. Athletic Bilbao 21 28
11. Espanyol 21 27
12. Celta Vigo 21 26
13. Osasuna 21 25
14. Granada 21 24
15. Elche 21 22
16. Getafe 21 21
17. Mallorca 20 20
18. Deportivo Alaves 21 17
19. Cadiz 21 15
20. Levante 20 11
Günün Karikatürü Tümü